Ziua Mondială de comemorare a victimelor traficului rutier este consemnată anual în a treia duminică a lunii noiembrie. Este un prilej să ne amintim de cei care au murit sau au fost răniți ca urmare a accidentelor de circulație și starea celor dragi, care trebuie să se ocupe zilnic de consecințele acestor răni și decese.
În plus, organizatorii apelează din nou să se acorde atenție traficului stabilit astăzi în lume, care în ciuda tuturor eforturilor depuse de comunitatea internațională, continuă să provoace un număr imens de decese, răni grave și boli care apar ca urmare a drumului în sine. – accidente de transport și ca urmare a poluării aerului de către mașini.
Potrivit Biroului European al OMS, pe drumurile Europei, la fiecare șase minute o persoană moare – și acesta este doar vârful aisbergului, deoarece, în același timp, milioane de oameni primesc traume ca rezultat al accidentelor.
- la nivel mondial, urmare a accidentelor rutiere cca 1,3 milioane de persoane mor în fiecare an;
- leziunile căpătate sunt principala cauză de deces în rândul tinerilor cu vârste între 15 și 29 de ani;
- în țările cu venituri mici și medii se înregistrează 90% din decesele pe drumurile mondiale, deşi dețin doar 54% din vehiculele din lume, iar circa jumătate dintre cei decedați sunt „utilizatori vulnerabili ai drumurilor”: pietoni, bicicliști și motocicliști;
- aceste accidente pe majoritatea țărilor le costă 3% din produsul intern brut, iar fără acțiuni susținute, accidentele rutiere ar constitui a șaptea cauză principală de deces până în 2030.
Conform OMS, un pericol mai mare de accident în trafic îl au:
- persoanele din medii socioeconomice vulnerabile – peste 90% din decese apar în țările cu venituri mici și medii;
- cea mai mare rată a mortalității în traficul rutier este în regiunea africană;
- chiar și în țările cu venituri ridicate, persoanele din medii socioeconomice vulnerabile sunt mai predispuse spre implicare în accidente rutiere.
- persoanele cu vârste între 15 și 44 ani constituie 48% din decesele din traficul rutier la nivel mondial;
- de la o vârstă fragedă, bărbații sunt mai predispuși să se implice în accidente rutiere decât femeile, iar cca 3/4 (73%) din totalul deceselor din traficul rutier apar în rândul tinerilor sub 25 de ani, fiind aproape de trei ori mai susceptibili de a fi uciși într-un accident rutier, decât femeile tinere.
Factorii de risc pentru accidentele rutiere sunt:
- accelerarea;
- conducerea sub influența alcoolului și a altor substanțe psihoactive; nefolosirea căștilor de motocicletă, a centurilor de siguranță și a sistemelor de siguranță pentru copii;
- distragerea în timpul conducerii;
- infrastructură rutieră nesigură;
- vehicule nesigure; asistență post-accidentală inadecvată; aplicarea necorespunzătoare a legii în materie de trafic.
În Republica Moldova, potrivit datelor Inspectoratului General al Poliției, pe parcursul a nouă luni ale anului curent s-au înregistrat 1419 accidente în traficul rutier, în rezultatul cărora 168 persoane au decedat, iar altele 1609 au fost traumatizate.
Datele generalizate la nivel național cu referire la cauzele producerii accidentelor rutiere ne arată că viteza neadecvată condițiilor rutiere rămâne principala cauză care a provocat decesul a 78 de persoane și traumatizarea altor 510. Totodată, cauza stării de ebrietate la volan a înregistrat o creștere neînsemnată a numărului de accidente și de persoane traumatizate, fiind de144 persoane, iar decesele provocate din acest motiv s-au redus cu 62,5% sau 12 decese comparativ cu 32 în anul 2019.
Din cele 1777 de victime ale accidentelor rutiere (decedați + traumatizați), gravitatea simptomelor experimentate s-a distribuit în modul următor:
– victime traumatizate ușor – 1095;
– victime traumatizate grav – 514;
– decedați – 168.
În urma analizei numărului total de persoane decedate, s-a constatat că 44,6 % sau 75 persoane au fost de vârstă cuprinsă între 31 și 64 de ani, iar 29 – peste 65 de ani (17,2%).
Pentru că are o semnificație mare pentru sănătatea publică și dezvoltarea internațională, siguranța rutieră este o țintă cheie în cadrul Obiectivelor de dezvoltare durabilă (ODD), până în anul 2030 fiind prevăzută o reducere cu 50% a numărului de decese produse în traficul rutier.