Al șaselea an consecutiv, la 17 septembrie este marcată Ziua Mondială a siguranței pacienților, eveniment instituit la cea de-a 72-a Adunare Mondială a Sănătății în scopul de a crește gradului de conștientizare și implicare pentru a spori siguranța pacienților.
Tema evenimentului din anul curent este: „Angajarea pacienților pentru siguranța pacienților”, ca o recunoaștere a rolului crucial pe care îl joacă pacienții, familiile și îngrijitorii acestora pentru siguranța serviciilor de sănătate prestate de instituțiile medicale, prin sloganul „Amplifică vocea pacienților!”
Siguranța pacientului este o componentă fundamentală pentru acoperirea universală cu servicii de sănătate în conformitate cu Obiectivul de Dezvoltare Durabilă 3 (Asigurarea unei vieți sănătoase și promovarea sănătății și a bunăstării pentru toți la toate vârstele).
Sfaturi practice pentru pacienți:
- Cunoaște-ți drepturile și responsabilitățile în ceea ce privește îngrijirea în siguranță;
- Puneți întrebări pentru a înțelege starea dumneavoastră de sănătate și pentru a putea lua decizii informate;
- Păstrați o evidență a istoricului dvs medical și a medicamentelor pe care le administrați;
- Informați-vă de la medicul dumneavoastră despre cele 5 momente pentru siguranța medicamentelor și urmați planul de tratament;
- Luați medicamentele așa cum este recomandat de medic și raportați orice reacție adversă;
- Oferiți feedback cu privire la experiența dumneavoastră și oferiți sugestii pentru a face asistența medicală mai sigură, raportând orice eveniment advers;
- Consultați medicul dumeavoastră despre informațiile găsite pe internet, rețele de socializare sau influenceri.
Sfaturi practice pentru familii și îngrijitori:
- Fiți la curent cu starea de sănătate, recomandările mediculuio, tratamentul prescris a persoanelor aflate la îngrijire;
- Fiți vigilenți și acționați pentru a identifica problemele de siguranță, atunci când starea se înrăutățește;
- Participați la consimțământul informat și asigurați-vă că înțelegeți riscurile și beneficiile oricărui tratament sau procedură;
- Utilizați toate canalele de comunicare cu lucrătorii medicali pentru a clarifica orice confuzie;
- Împărtășiți experiențele, preocupările și orice sugestii pentru a îmbunătăți siguranței asistenței medicale.