Ziua Mondială de comemorare a victimelor traficului rutier este consemnată anual în a treia duminică a lunii noiembrie. Este un prilej să ne amintim de cei care au murit sau au fost răniți ca urmare a accidentelor de circulație și starea celor dragi, care trebuie să se ocupe zilnic de consecințele acestor răni și decese. Sloganul Zilei de comemorare din 2019 – „Viața nu este o piesă auto”, amintește încă o dată că viața umană nu are preț și că, spre deosebire de o piesă deteriorată, este imposibil să o recuperăm.
În plus, organizatorii apelează din nou să se acorde atenție traficului stabilit astăzi în lume, care în ciuda tuturor eforturilor depuse de comunitatea internațională, continuă să provoace un număr imens de decese, răni grave și boli care apar ca urmare a drumului în sine. – accidente de transport și ca urmare a poluării aerului de către mașini.
Potrivit Biroului European al OMS, pe drumurile Europei, la fiecare șase minute o persoană moare – și acesta este doar vârful aisbergului, deoarece, în același timp, milioane de oameni primesc traume ca rezultat al accidentelor.
- la nivel mondial, urmare a accidentelor rutiere cca 1,3 milioane de persoane mor în fiecare an;
- leziunile căpătate sunt principala cauză de deces în rândul tinerilor cu vârste între 15 și 29 de ani;
- în țările cu venituri mici și medii se înregistrează 90% din decesele pe drumurile mondiale, deşi dețin doar 54% din vehiculele din lume, iar circa jumătate dintre cei decedați sunt „utilizatori vulnerabili ai drumurilor”: pietoni, bicicliști și motocicliști;
- aceste accidente pe majoritatea țărilor le costă 3% din produsul intern brut, iar fără acțiuni susținute, accidentele rutiere ar constitui a șaptea cauză principală de deces până în 2030.
Conform OMS, un pericol mai mare de accident în trafic îl au:
- persoanele din medii socioeconomice vulnerabile – peste 90% din decese apar în țările cu venituri mici și medii;
- cea mai mare rată a mortalității în traficul rutier este în regiunea africană;
- chiar și în țările cu venituri ridicate, persoanele din medii socioeconomice vulnerabile sunt mai predispuse spre implicare în accidente rutiere.
- persoanele cu vârste între 15 și 44 ani constituie 48% din decesele din traficul rutier la nivel mondial;
- de la o vârstă fragedă, bărbații sunt mai predispuși să se implice în accidente rutiere decât femeile, iar cca 3/4 (73%) din totalul deceselor din traficul rutier apar în rândul tinerilor sub 25 de ani, fiind aproape de trei ori mai susceptibili de a fi uciși într-un accident rutier, decât femeile tinere.
Factorii de risc pentru accidentele rutiere sunt:
- accelerarea;
- conducerea sub influența alcoolului și a altor substanțe psihoactive; nefolosirea căștilor de motocicletă, a centurilor de siguranță și a sistemelor de siguranță pentru copii;
- distragerea în timpul conducerii;
- infrastructură rutieră nesigură;
- vehicule nesigure; asistență post-accidentală inadecvată; aplicarea necorespunzătoare a legii în materie de trafic.
P.S. Încă în 2001, într-una dintre rugăciuni, papa Ioan Paul al II-lea a numit situația rutieră „al treilea război mondial pe care nimeni nu l-a declarat”. El a spus:
„Șaptesprezece milioane de morți.
Și numărătoarea continuă.
Aceasta este de două ori mai mult decât au murit în lagărele morții, De optsprezece ori mai mult decât în Coreea.
Acestea sunt asemeni a șaptesprezece Vietnamuri.
De o sută treizeci de ori mai mult decât au fost uciși în Hiroshima.
Opt mii cinci sute provincii Ulster…
O sută de ani de război într-o săptămână.
Cruciade întregi în mai puțin de treizeci de secunde.
Holocaustul care se plimbă zilnic … al treilea război mondial, pe care nimeni nu s-a grăbit să-l declare.”